top of page

Hva er det Ruter gjør galt?

Vi alle har vel tatt t-banen, tog eller buss. Og hvor ofte er det ikke at den er forsinket? Det er ganske ofte, men når den så si alltid kjører for tidlig da er det noe som ikke stemmer. Dette skjer med meg så si hver morgen. Jeg har planer om å ta bussen som går kl 07:32. det betyr vel at den skal være der 07:32 og ikke ha kjørt 07:24?

Dette er problemet jeg møter nesten hver eneste morgning. Jeg tar alltid en tidligere buss fordi jeg skal rekke skolen. Jeg møter alltid i tide til da bussen skal være der, men som regel fem min før den skal være på stasjonen. Men nesten hver eneste gang så rekker jeg den ikke fordi den har kjørt for fire minutter siden når den egentlig skulle ha vært på stasjonen om fem minutter. Dette ender med at jeg må stå å vente på en buss som kommer 20 minutter senere. På vinter tider kan dette bli et ekstremt problem. Stå 20 minutter i kulden er ikke det man vil på en mandags morgen. Og i tillegg om det skulle vært mye trafikk den morgen så kan det godt hende at jeg ikke rekker skolen fordi den ruten jeg tar går langs hele Ring 3. det betyr at det kan bli lange køer.

Ruten jeg vanligvis tar kan ta opptil 20 min uten trafikk. Men om det skulle oppstå trafikk så kan ruten ta opptil 40 minutter. Dette er ett stort problem ikke bare for meg man mange andre også. Det er mange som starter på jobben på samme tid, de skal kanskje til og med lengere enn meg. Det vil si at de må ta bussen jeg tar. Men om bussen kommer 5-7 min før tiden så må de vente på neste buss. Dette fører til at de kan kommer for sent til jobben fordi den bussen som går etter 07:32 går kl 07:42. Det betyr at bussen ikke vil være på skolen før kl 08:05. Men om det er trafikk og mye kø så vil kanskje ikke bussen være der før kl 08.20 eller senere.

Men jeg skjønner at det blir litt dumt at bussen kanskje kommer litt før, så må alle passasjerene vente i 5 minutter på ett buss stopp i fem minutter også kjøre. Da vil reisen ta enda lengere tid og du må bruke mye mere tid enn planlagt på å ta bussen. Dette kan føre til at færre folk tar kollektivt, og hele greia med dere i Ruter er at dere skal ta vare på miljøet. Dere klarer ikke å ta vare på miljøet når dere får færre folk til å ta kollektivt.

Så det jeg prøver å si her er at om dere skal ta vare på miljøet så må dere begynne å holde tidene deres hvis ikke vil flere begynne å kjøre bilen sin til jobb i stedet for å ta kollektivt. Hvis det er umulig så får dere ta å bytte om på tidene deres slikt at dere ikke kommer fem til syv minutter før tiden dere allerede har satt. Eller så kan dere ta en snakk med sjåførene deres.

Gutt (16)


Hvem er vi?
Anbefalt lesestoff 
Andre kategorier
Ingen tagger enda.
Følg oss
  • Facebook Basic Black
  • Twitter Basic Black
  • Black Google+ Icon
bottom of page